Neuroshima – druga edycja

Na początku sierpnia tego roku ostatecznie podjęliśmy decyzję: najwyższy czas przygotować drugą edycję Neuroshimy. Nakład podręcznika podstawowego jest bliski wyczerpania (już prawie 3000 sprzedanych egzemplarzy!) i w sumie mieliśmy tylko dwa wyjścia – robić dodruk podstawki w jej obecnej formie lub też poprawić grę i przygotować drugą edycję.

Postanowiliśmy poprawić błędy NS. Bądźmy poważni – wstyd ponownie drukować podręcznik z burakami!

Przede wszystkim wyjaśniam – II edycja NS będzie w pełni kompatybilna z I edycją. Wszystkie zmiany, jakie wprowadzimy, będą udostępnione za darmo w internecie. Żaden z fanów, którzy kupili dotychczasowy podręcznik, nie musi się bać! Nikt tu nikogo nie będzie robił w pręta. Nie będzie potrzeby ponownego kupowania podręcznika, by móc korzystać z kolejnych, wydanych później dodatków. Zmiany, jakie wprowadzamy, mają poprawić NS, lecz w żadnym razie nie będą rewolucyjne: suwak, procenty, gambling w tworzeniu postaci – wszystkie kluczowe i podstawowe reguły i cechy Neuroshimy pozostaną niezmienione!

Co zatem planujemy? Jakich zmian możecie oczekiwać? Jak bardzo będą się różniły te dwa podręczniki – nowy i stary?

Możecie być pewni – wykopiemy literówki, błędy stylistyczne, pokraczne zdania i wszystko, co wynikło z pośpiechu i zaśmieca podręcznik. Mamy sporo czasu, by go dogłębnie przewertować i nie zamierzamy odpuścić. Czerwone długopisy od kilku tygodni ostro kreślą po biednej Neuroshimie i będą po niej kreślić tak długo, aż gra będzie czytelna, jasna i bez drobnych, acz głupich błędów.

Po drugie: zmienimy mapę, która jest na końcu podręcznika. Zamiast niej damy tę, którą znacie z Suplementu – dokładnie przedstawiającą świat gry. Prosta rzecz, a cieszy.

Zmieniamy też kartę postaci. Na internetowym forum Wydawnictwa Portal trwa debata, jak powinna wyglądać karta i którą z kart stworzonych przez fanów powinniśmy wykorzystać – nie wiadomo więc jeszcze jaka karta postaci znajdzie się w podstawce II edycji. Wiadomo, że czytelniejsza od tej dotychczasowej.

Nastąpi garść zmian w Profesjach. Wylecą Radiooperator oraz Szaman. Ten pierwszy wylatuje, ponieważ jest mało popularny i niewielu graczy decyduje się grać taką postacią. Szaman zaś wylatuje, bo w podstawce jest za mało miejsca na to, by dobrze opisać ten temat. Czerwonoskórym poświęcimy więcej miejsca w Piracie, a w przyszłości w dodatkach. Wtedy opiszemy dokładnie, jak grać taką postacią i będziemy mieli możliwość przygotowania rozległych reguł, związanych z wizjami i tym podobnymi ciekawostkami. W zamian pojawią się Skoper i Oszust – dwie profesje doskonale znane czytelnikom Pirata. Uznaliśmy, że obie te fuchy to bardzo ważne i przede wszystkim grywalne profesje i dlatego znajdą się w podstawce II edycji. Fani na forum Portalu postulują także o Medyka, więc pewnie i on pojawi się jako jedna z podstawowych fuch do wyboru.

Druga zmiana związana z profesjami jest bardziej poważna. Zamiast dwóch Cech, z których gracz mógł wybrać jedną, każda profesja będzie miała teraz cztery (lub pięć, jeszcze niewiadomo) Cech, z których gracz będzie mógł wybrać dowolne dwie. Dzięki temu gracze będą mogli uniknąć sytuacji, w których ich postać albo strzela albo kopie, albo ma kumpli, albo umie dobrze nawijać… Teraz ten wybór będzie o wiele sensowniejszy i pełniejszy, bez dylematu: „albo rybki, albo akwarium”. Powinno to wyjść Neuroshimie na dobre. Aha, znikną też Cechy, które są związane z posiadaniem przedmiotu (jak np. Tłumik) – zdarza się, że gracz straci przedmiot i tym samym traci Cechę – tak już nie będzie, każda z Cech będzie wrodzonym darem i będzie „dożywotnia”.

Druga poważna zmiana w części poświęconej tworzeniu postaci będzie dotyczyła Sztuczek. Do tej pory Sztuczki były przyporządkowane do Umiejętności (w podręczniku do każdej Umiejętności były podane trzy różne Sztuczki), teraz zmienimy ten układ (był dość sztuczny i niepraktyczny). Sporo niegrywalnych i mocno „fazowych” Sztuczek wyleci, zastąpią je zaś nowe, ściśle pisane pod Profesje oraz pod Pochodzenie postaci, tak, by jeszcze wyraźniej dało się zaakcentować typ odgrywanego bohatera. Będzie więc po kilka Sztuczek dla każdej z Profesji i po kilka dla każdego z Pochodzeń. Będą też oczywiście Sztuczki uniwersalne, nie związane z żadnym konkretnym zawodem.

Znikną Specjalizacje, które nie wnosiły wiele do gry, może za wyjątkiem zamieszania i niepotrzebnego chaosu podczas wykupywania Umiejętności i rozwijania postaci – krok 5 po prostu spotyka się z niewielkim, lecz jakże groźnym klawiszem „delete” i znika z NS.

Z innych, pewnych już zmian: podjęliśmy decyzję, że zmienimy przygodę – ta, która była w podręczniku, nie była zła, ale wydaje nam się, że warto zaprezentować coś nowego i ciekawego. Podamy też aktualną storylinię gry, żeby jasno zaakcentować, co ważnego dzieje się w świecie NS i żeby każdy MG mógł podłączyć się do oficjalnych wydarzeń w świecie gry i potem, wraz z kolejnymi dodatkami, śledzić je i rozwijać.

Ponadto poprawimy i poszerzymy cennik – uwzględniając materiał publikowany w Suplemencie i kilku innych miejscach. Pojawi się indeks uwzględniający wszystkie związane z Neuroshimą pozycje, jakie do tej pory się ukazały

To wszystko zmiany, które są pewne na 100%, klepnięte, nienegocjowalne i powoli wdrażane w życie. Oprócz tego pracujemy intensywnie nad innymi ruchami: zmiana reguł walki wręcz, zmiana zadawania obrażeń, ulepszenie spraw związanych z pancerzami, poprawienie rozdziału o walce, duża zmiana w rozdziale o Sztuczkach – o tych wszystkich zmianach będziemy informowali Was na bieżąco, czyli już w kolejnym numerze Gwiezdnego Pirata.

Jak przyłączyć się do prac? Na forum internetowym Wydawnictwa Portal (www.rpg-portal.pl/forum) znajduje się wątek poświęcony drugiej edycji Neuroshimy, gdzie fani wypowiadają się na temat zmian i przekazują swoje sugestie. Poza tym na konwentach burzliwie dyskutujemy z fanami NS. Taki kontakt w cztery oczy, burza mózgów na sali, gdzie siedzi trzydziestu chłopa i dziewczyn grających na co dzień w NS to super sprawa. Na dwugodzinnym spotkaniu na konwencie Wizkon zapisałem pięć stron notatek – uwag i postulatów ludzi. Po konwencie Tornado i całonocnych dyskusjach Michał Oracz i Marcin Blacha przyjechali z pełną głową komentarzy do drugiej edycji. Zachęcam do wzięcia udziału w pracach!

Autor: Ignacy Trzewiczek
Redakcja: Sylwia „Nefariel” Bogdańska

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w czasopiśmie Gwiezdny Pirat,
wydawanym przez Wydawnictwo Portal (czyli autorów Neuroshimy).
Dziękujemy za zgodę na publikację i zapraszamy na stronę PortalGames.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.